II Międzynarodowy Festiwal „Imagine Culture without Borders – Wyobraź sobie kulturę bez granic” otworzy współczesna opera „Kazimierz i Esterka”. Przed nami kolejny weekend z muzyką, tym razem klasyczną.
Legendę o Esterce – ukochanej króla Kazimierza znają wszyscy odwiedzający Miasteczko. Niektórzy pamiętają jej wierszowaną wersję „O miłosnym serc przymierzu – o Ester i o Kazimierzu” autorstwa Bożeny Gałuszewskiej i Agnieszki Stachyry – Świderskiej. Teraz legenda ta została opracowana w formie jednoaktowej opery „Kazimierz i Esterka. Historia o miłości i przeznaczeniu”. Utwór został napisany specjalnie na II Międzynarodowy Festiwal „Imagine Culture without Borders – Wyobraź sobie kulturę bez granic”przez amerykańskiego kompozytora Williama Goldsteina. Ciekawostką jest fakt, że libretto powstało na podstawie wiersza kazimierzanki – Bożeny Gałuszewskiej „Esterka i Kazimierz”.
Światowa premiera jednoaktowej opery „Kazimierz i Esterka. Historia o miłości i przeznaczeniu” otworzy tegoroczny Festiwal Imagine. Wystąpią muzycy Orkiestry Filharmonii Lubelskiej i Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz kwartet wokalny Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
-Założenia Festiwalu „IMAGINE Culture without Borders-Wyobraź sobie kulturę bez granic” – to pokazywanie wielowiekowej otwartości kultury polskiej zwłaszcza na kulturę żydowską oraz dialog międzykulturowy – czytamy w zapowiedzi. – Festiwal odbywa się w Kazimierzu Dolnym, miejscu – świadectwie wielokulturowej historii i magnetyzującym swoim klimatem. Dlatego w programie znajdą się koncerty z obszaru muzyki klasycznej, jazzu, world music, a także warsztaty z udziałem publiczności.
Usłyszymy więc także czterech polskich uczestników Konkursu Chopinowskiego 2025, muzykę na żywo do znanego filmu niemego – Duo Haroni (Izrael/Tajlandia), oryginalne kompozycje i aranżacje kompozytorów od Gershwina do Bernsteina w wykonaniu laureatów Paszportu Polityki 2023 Karoliny Mikołajczyk & Iwa Jedyneckiego. Odbędziemy muzyczną podróż na Bliski Wschód z wirtuozem oud, Taiseerem Eliasem.
Wydarzeniom muzycznym towarzyszyć będzie wystawa wycinanki Agaty Marchlewicz – Janickiej, która podzieli się swoim doświadczeniem podczas specjalnych warsztatów wycinanki.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Program II Festiwalu Imagine
Czwartek 14 sierpnia
16.00 – „Dym” Agaty Marchlewicz. Otwarcie wystawy wycinanek artystycznych na motywach etnicznych regionu lubelskiego, polskich i żydowskich. Kamienica Celejowska, Muzeum Nadwiślańskie
Kurator wystawy dr Dorota Seweryn-Puchalska
18.00 – Inauguracja Festiwalu. Światowa premiera jednoaktowej opery „Kazimierz i Esterka. Historia o miłości i przeznaczeniu” Williama Goldsteina. Sala Gminnego Zespołu Szkół Kazimierz Dolny, ul. Szkolna 1
Libretto: William Goldstein na podstawie wiersza Bożeny Gałuszewskiej „Esterka i Kazimierz”. Tłumaczenie polskie: Antonina Pawlak.
Wykonawcy:
Esterka: Ewa Leszczyńska – sopran
Król Kazimierz: Łukasz Hajduczenia – baryton
Kwartet wokalny Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Agnieszka Tyrawska – sopran
Magdalena Jemioła – mezzosopran
Marcin Obuchowski – tenor
Andrzej Gładysz – baryton
Przygotowanie zespołu wokalnego dr Andrzej Gładysz
Muzycy Orkiestry Filharmonii Lubelskiej
Lilianna Krych – dyrygent /
Współpraca Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Piątek, 15 sierpnia
11.00 Amerykańskie dźwięki z żydowskich korzeni. Dom Architekta SARP Rynek 20 A
Wykonawcy:
Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki
Karolina Mikołajczyk – skrzypce
Iwo Jedynecki – akordeon
Program:
George Gershwin (1898–1937) / Jasha Heifetz (1901–1987): Trzy Preludia
Ernest Bloch (1880–1959): „Nigun” (Improwizacja) nr 2 z cyklu Baal Shem. „Trzy obrazy życia chasydzkiego” na skrzypce i fortepian (1923)
Eda Rapoport (1890–1968): „Nigun” (Melodia) na skrzypce lub wiolonczelę i fortepian (publ. 1939)
Philip Glass (ur. / b. 1937): „Etiuda” nr 6 z I Zeszytu na fortepian solo
Alex Weiser:” „Stare pytanie” na skrzypce i fortepian / (2020)
Jerry Bock (1928–2010) / John Williams (ur. /b.1937): „Skrzypek na dachu” / Fiddler on the Roof * (wybór
Dalit Warshaw (ur. / b. 1974): „Kołysanka bez słów” – Wariacje na temat żydowskiej kołysanki „Rozhinkes mit Mandlen” (Rodzynki z migdałami) na skrzypce i akordeon / (2024). Utwór napisany dla Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki
Leonard Bernstein (1918–1990): „Suita z West Side Story” (wybór i opracowanie /duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki
14:00 Zachód i Wschód. Kultura dźwięku – recital solowy na oud. Koncert muzyki izraelskiej, arabskiej i muzyki świata. Wykonawca Taiseer Elias – oud* – Dom Architekta SARP Rynek 20 A
Program:
Riad al-Sunbati: Longa „Riad”
Taiseer Elias + Avraham Z. Idelson + melodia tradycyjna Taqsim Hijaz + Hava Nagila + Ah Ya Zein
Taiseer Elias:Wariacje na temat ludowy: „Bint al-Shalabiyya”
Emanuel Man: „Cygańska dusza”
Rahbani Brothers + Abd al-Rahim al-Maslub: „Ana La-Habibi” (na motywach „Pieśni nad
pieśniami” – Shir Hashirim) + Muashah Lama Bada (Lama Haketz)
Sara Levi Tanai + Mesut Cemil Bey: „Kol Dudi” („Pieśń nad pieśniami”) + Samaie Nahawan
Taiseer Elias: „Jazz Kar Kurd”
Taiseer Elias – „Sireen”
*Oud to tradycyjny instrument strunowy pochodzący z Bliskiego Wschodu, uważany za przodka lutni i gitary. Charakteryzuje się gruszkowatym, głęboko wyprofilowanym pudłem rezonansowym, krótką szyjką bez progów; zazwyczaj ma 11 lub 13 strun ułożonych w pary (kursy). Struny są szarpane palcami lub specjalnym plektronem, zwanym risha, co pozwala na wydobycie ciepłego, bogatego i pełnego brzmienia. Oud odgrywa ważną rolę w muzyce arabskiej, tureckiej i perskiej, a jego unikalna konstrukcja umożliwia wykonywanie zarówno melodyjnych, jak i rytmicznych fraz.
17.00 „Rubinstein spotyka Chopina” – maraton fortepianowy. Sala Gminnego Zespołu Szkół
Kazimierz Dolny, ul. Szkolna 1
Występ czterech uczestników Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka
Chopina w Warszawie, 2025
Program:
Yehuda Prokopowicz – Fryderyk Chopin (1810–1849): 4 Mazurki op. 17 (1830–1833): nr 1 B-dur, nr 2 e-moll, nr 3 As-dur, nr 4 a-moll, Walc As-dur op. 34 nr 1 (1835–1838), Fantazja f-moll op. 49 (20/10/1848)
Adam Kałduński – Fryderyk Chopin (1810–1849): Nokturn c-moll op. 48 nr 1 / (1848), Etiuda a-moll op. 25 nr 11 (przed 1837), Walc As-dur op. 42 (1839–1840), Ballada f-moll op. 52 (1842)
Zuzanna Sejbuk – Fryderyk Chopin (1810–1849): Ballada As-dur op. 47 (1841), Etiuda gis-moll op. 25 nr 6 (przed 1837), Walc Es-dur op.18 (1833), Ballada f-moll op. 52 (1842)
Krzysztof Wierciński – Fryderyk Chopin (1810–1849): Wariacje B-dur na temat “Je vends des scapulaires” z opery „Ludovic” Hérolda i Halévy’ego op. 12 (1833), Sonata b-moll op. 35 (1836), Grave. Doppio movimento, Scherzo, Marche funébre. Lento Finale. Presto.
Bishara Haroni – (Izrael i Tajlandia)
Fryderyk Chopin (1810–1849): Nokturn cis-moll op. posth.
Władysław Szpilman (1909–2000): Mazurek f-moll (1942)
Fryderyk Chopin: Mazurek c-moll op. 33 nr 3
Paul Ben-Haim (1897–1984): Canzonetta z cyklu 5 Utworów na fortepian op. 34
Michael Wolpe (ur. / b. 1960): Mishnayot. Epigramy na fortepian solo (fragment)
Ferenc Liszt (1811–1886): Etiuda nr 3 gis-moll La Campanella z cyklu Grandes Études de Paganini S. 141
Koncert we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie. Honorowy patronat: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie.
Sobota, 16 sierpnia
11.30 Warsztaty wycinanek opartych na motywach regionu lubelskiego, polskich i żydowskich –
otwarte dla publiczności. Prowadzi: Agata Marchlewicz. Kamienica Celejowska, Muzeum Nadwiślańskie, Rynek 19
Podczas spotkania uczestnicy poznają sylwetki artystów tworzących wycinanki, a także wzory i motywy wycinanek polskich i żydowskich. Przećwiczą różne techniki składania i cięcia papieru, a może sięgną do własnych szkicowników w poszukiwaniu inspiracji. Warsztaty przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.
14.00 Zachód i Wschód. Kultura dźwięku – recital solowy na oud. Koncert muzyki izraelskiej, arabskiej i muzyki świata.
Wykonawca – Taiseer Elias – oud
Program:
Riad al-Sunbati – Longa Riad
Abd al-Rahim al-Maslub – Muashah Lama Bada (po hebrajsku / Hebrew: Lama Ha-Ketz)
Taiseer Elias – Samai’e Saher
Taiseer Elias + Avraham Z. Idelson + Emanuel Mann – Taqsim + Hava Nagila + Gypsy
Soul / Cygańska dusza
Taiseer Elias – Improwizacja i Wariacje na temat „al-Bint al-Shalabiyya” / Improvisation and
Variations on ‘al-Bint al-Shalabiyya’
Nahum Nardi + Folk Song / Melodia ludowa – Bagalil + Tahti Hodajha (opr. / arr. Taiseer
Elias)
Emanuel Mann – Solaris
Taiseer Elias – Elias
Taiseer Elias – Sireen
Taiseer Elias – For Brothers
18.00 Podroż do krainy niemego filmu. Projekcja filmowa z muzyką na żywo. Sala Gminnego Zespołu Szkół Kazimierz Dolny, ul. Szkolna 1
Wykonawcy:
DUO HARONI
Adi Haroni – skrzypce / violin
Bishara Haroni – fortepian / piano
Program:
Ścieżka dźwiękowa wykonywana na żywo do filmu niemego będzie obejmować utwory wybitnych kompozytorów pochodzenia żydowskiego: George’a Gershwina („Błękitna Rapsodia”), Felixa Mendelssohna („Pieśni bez słów” – wybór), Fritza Kreislera („Piękny Rozmaryn” i „Radość miłości”) oraz
Gustava Mahlera (aranżacja Adagietta z V Symfonii).
W ramach ścieżki dźwiękowej usłyszymy ponadto fragmenty takich utworów, jak:
Manuel de Falla (1876–1946): Taniec hiszpański
Camille Saint-Saëns (1835–1921): Havanaise E-dur op. 83
Aram Chachaturian (1903–1978): „Taniec z szablami” z baletu „Gajane” /
Ferenc Liszt (1811–1886): Etiuda nr 3 gis-moll „La Campanella’ z cyklu Grandes Études
de Paganini, S. 141
Edward Elgar (1857–1934): Salut d’Amour
Béla Bartók (1881–1945): Tańce rumuńskie (opr. Zoltán Székely)
Niedziela, 17 sierpnia
14.00 Dźwięki ponad kulturami / Dom Architekta SARP / Rynek 20 A
Wykonawcy: Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki
Karolina Mikołajczyk – skrzypce
Iwo Jedynecki – akordeon
Program
Henryk Wieniawski (1835–1880): Obertas G-dur op. 19 nr 1
Roman Ryterband (1914–1979): Trzy ballady hebrajskie: „Marzyciel”, „Radosny mistrz” i „Kołysanka”
Maurice Ravel (1875–1937): Dwie melodie hebrajskie * (1914): Kaddisch. Lent, L’énigme éternelle. Tranquillo
Alfred Schnittke (1934–1998): Suita w starym stylu na skrzypce i fortepian op. 80 /* (1972) (wybór): Pastorale, Ballet, Minuet, Fugue, Pantomime
Fritz Kreisler (1875–1962): Cyganka na skrzypce i fortepian * (1917)
Maurice Ravel: „Tzigane”. Rapsodia koncertowa na skrzypce i fortepian * (1922–1924) opracowanie: Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki
II Międzynarodowy Festiwal „Imagine Culture without Borders – Wyobraź sobie kulturę bez granic”
Pomysłodawcy: Księżna Irina zu Sayn Wittgenstein, Elżbieta Chojnowska, Severyn Ashkenazy
Organizator: Fundacja Imagine Culture without Borders
Współorganizacja: Kazimierski Ośrodek Kultury Promocji i Turystyki
Partner Festiwalu: Województwo Lubelskie – Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego
Sponsorzy: Abraham Accords Institute Berlin
Hitter Family Foundation
The Ashkenazy Family
Współpraca:
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
Gminny Zespół Szkół w Kazimierzu Dolnym
Dom Architekta SARP w Kazimierzu Dolnym
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie
Patronat: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Loyola Marymount University, Los Angeles
Wstęp na wszystkie koncerty: WOLNY. Podczas Festiwalu bezpłatny wstęp na wystawę na hasło: „Festiwal IMAGINE Culture without Borders – Wyobraź sobie kulturę bez granic”
Czytaj także:
Nowy festiwal>>>



