Florystyka funeralna w muzeum

Koniec października to czas, kiedy temperatury się obniżają, szykujemy się już na listopadowe chłody i deszcze. To pora roku , na odwiedzanie muzeów. Mamy ich w regionie kilkadziesiąt i wszystkie arcyciekawe.

Dziś zapraszamy Państwa do Puław, na spacer po wnętrzach Pałacu Czartoryskich. Mieści się w nim Muzeum Czartoryskich w Puławach.

Wystawa wieńców pogrzebowych

Zbliżające się Dzień Wszystkich Świętych, nazywany także Dniem Zmarłych, oraz obchodzony 2 listopada Dzień Zaduszny skłaniają do wspomnień. W polskiej tradycji katolickiej są czasem, gdy szczególnie dbamy o groby, myjąc je i przystrajając kwiatami, wieńcami i lampkami. Szukając inspiracji dla sztuki funeralnej warto wybrać się na wystawę „Kres Polskich Aten”, na której oprócz zbiorów dotyczących Powstania Listopadowego, obejrzą Państwo ciekawą ekspozycję wieńców pogrzebowych.

Wieńce z Sieniawy

Wystawa dostępna jest od 2019 roku. Wieńce pochodzą z krypty książąt Czartoryskich, znajdującej się w kościele parafialnym w Sieniawie – siedzibie rodowej Czartoryskich. Wieńce wykonano w Wiedniu i Paryżu, a do Polski trafiły wraz z trumnami, z prochami członów rodziny Czartoryskich. Prochy te, w drugiej połowie XIX wieku do Polski postanowił sprowadzić wnuk Izabeli Czartoryskiej – Władysław. Chciał, aby rodzina, rozsiana po Europie w skutku represji okresu zaborów, znalazła chociaż wspólne miejsce spoczynku.

Wieńce z Sieniawy mają dużą wartość zabytkową i sentymentalną. Stanowią też wielką rzadkość muzealną w skali całego świata. Wykonane są ze szlachetnych i trwałych materiałów, aby nie korodowały w wilgotnych kryptach. Odnajdziemy tu elementy porcelanowe: to koraliki, płatki i pączki kwiatów oraz liście.Są barwione blaszki cynkowe, miedziane i mosiężne oraz druty ze szlachetnych metali. Najdelikatniejszymi, z użytych materiałów są parafinowany papier, tektura oraz bibuła. Dodatkowo w wieńcach użyto gipsu, masy celuloidowej i lnianych nici. Elementy wieńców są pomalowane akwarelami, rozdrobnioną miką a także emalią lakierniczą. W niektórych z wieńców zliczono 1,5 miliona koralików

Czarno – białe i w kolorze

Wieńce mają różne kształty, różne techniki wykonania. Nie były podpisane, więc trudno doszukiwać się, dla którego z członków rodziny poszczególne wieńce zostały wykonane. Wyraźny jest jednak podział na bogatsze wieńce paryskie i bardziej ascetyczne, wiedeńskie.

Wieńce paryskie wykonano dla Adama Jerzego Czartoryskiego i jego rodziny. Są większe, barwne. Większa jest różnorodność w wykorzystanych w ich przygotowaniu materiałach.

Wieńce wiedeńskie przygotowano dla Konstantego Czartoryskiego i jego rodziny. Są skromniejsze i wykonano je z czarnych i białych koralików nawleczonych na druciki.

Wieńce, zgodnie z założeniami sztuki sepulkralnej niosą wraz ze swymi kształtami i użytymi materiałami pewien przekaz. Kształt koła, który pojawia się w wielu wieńcach, symbolizuje nieskończoność, nadzieję. To krąg przemijania i powrotu. Kwiaty oddają nietrwałość życia, ale i jego odradzalność. Każdy z kwiatów i liści ma swoje symboliczne znaczenie.

Zabytkowe wieńce otaczają popiersie księżnej Izabeli. Rzeźba pochodzi ze zbirów, nieistniejącego już, Muzeum Regionalnego PTTK w Puławach.

Ekspozycję wieńców zabytkowych wzbogacona pokaźny zbiór wieńców współczesnych. Wykonali je zaprzyjaźnieni z muzeum floryści. Jeden z wieńców przygotowali pracownicy Muzeum Czartoryskich i po zakończeniu wystawy trafi on do Sieniawy, na trumnę Izabeli Czartoryskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *